2013-02-05

sabahlarken karacisim ışıması integrali

Ryden'ın kitabını çalışıyordum. Mutlu mutlu evreni hayal ederken, bir fark ettim ki Planck'ın düzenlediği /ve yorumladığı karacisim ışıması fonksiyonunu, cisimden yayılan ışımayı bulmak adına hiç entegre etmeye kalkışmamışım! Hani böyle adım adım yapmamışım.

Büyük bir utanç içinde kalemi elime aldım ki bir de baktım, karşımdaki elemantary bir integral değil. Hımm dedim, o zaman ben bunu önce bir symbolic programa (nam-ı diğer SAGE, openware symbolic language) koyayım. Sage bana ne idüğü belirsiz bir şeyler verdi. Ben de çareyi yine google-da buldum.

Zaten bu entegrasyon da öyle çocuk oyuncağı değilmiş. Üzerine 1976'da yazılmış bir makale var, -yakın zamanda sitemin ilginç/yararlı makaleler kısmına ekleyeceğim.

Bir de tabii güzel bir kaynak buldum. -> Radiance: Integrating the Planck Equation.
Buradan adım adım integralin nasıl alındığını takip edebilirsiniz. Sonuç Riemann-Zeta fonksiyonları cinsinden çıkıyor.
Ayrıca aynı sayfanın alt kısmında ufak bir menü var. Karacisim ışımasıyla ilgili ufak ama kompakt bir başlangıç bilgisinin yanı sıra entegrasyonun C++'da yazılmış kodunu veriyorlar.

İşe yarar. Hem de çok yarar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder